Etichete

,

„… spuse Vasile într-un text” este o înșiruire de semne, 30 de semne mai precis.

trei ‘.’
patru spații ‘ ‘
trei de ‘s’
un ‘p’
doi ‘u’
trei ‘e’
un ‘v’ de tipar
un ‘a’
un ‘i’
un ‘l’
un ‘î’
un ‘n’
doi ‘t’
un ‘r’
o ‘-‘
un ‘u’
un ‘x’

și atât

acestor semne li se asociază sunete care în limba română sunt diferite față de limba norvegiană

un norvegian citind cuvintele „… spuse Vasile într-un text” nu ar înțelege nimic

e nevoie de un român cu câteva clase de școală, cu context cultural și social românesc să priceapă ceva din acastă înșiruire de semne de pe un ecran de calculator

e nevoie de un român care pricepe ce e ăla blog, cine e Vasile (că nu e Vasile Alecsandri, sau Vasile Șeicaru), că e Vasile Tomoiagă, și ar fi bine să știe și cine e Marius. Că Marius e un nume, și că numele de familie a lui Marius e Fersigan. Și dacă ar ști că între Vasile Tomoiagă și Marius Fersigan există o relație anterioară datei comentariului de blog, ar înțelege și mai bine textul (înșiruirea de semne din alfabet latin) din titlu.

nu e simplu să pricepi cuvintele „… spuse Vasile într-un text”

e nevoie de multă informație de context, și de o oarecare tradiție interpretativă asociată veacului XXI în România urbană

un cititor abil ar putea detecta o urmă de enervare la comentatorul Marius

un cititor abil ar putea detecta o urmă de dispreț la comentatorul Marius

un cititor abil ar putea detecta o urmă de dezacord la comentatorul Marius

un cititor abil ar putea detecta o urmă de ironie la comentatorul Marius

iată câte ar putea detecta un comentator isteț

dar nu oricine citește textul „… spuse Vasile într-un text” pricepe ce a spus pe lângă semnele latine comentatorul Marius

după cum nu oricine-I spune Doamne-Doamne va fi mântuit

textului i se atașează semnificațiile în chip tradițional, cultural, prin prisma propriei istorii și experiențe familiale, sociale etc

textul e text, o înșiruire de semne

pentru ca un text să fie înțeles autoritativ e nevoie de contextul corect

pentru ca un text inspirat de Duhul să fie înțeles autoritativ e nevoie de contextul lăsat de Duhul, inclusiv linia interpretativă autoritară, dacă Duhul a lăsat context și linie interpretativă autoritară

fără contextul lăsat de Duhul, textul este doar text, iar interpretarea lui rămâne un capriț individual, chiar dacă acel capriț este al unei individualități de milioane de indivizi

„în Biblia mea scrie” este tot ce rămâne fără contextul lăsat de Duhul

fără contextul lăsat de Duhul interpretarea textului devine un exercițiu de putere, control, manipulare și impunere

textul

Anunțuri